Als architect was Graham Henderson, de oprichter en CEO van SnagR, gefrustreerd om stapels papier met essentiële gereedschappen naar bouwplaatsen te moeten dragen. Het was niet alleen onhandig om de bevindingen van de tekening ter plaatse te plotten, maar hij vond het ook martelend om verschillende onderaannemers na inspectie op de hoogte te stellen van elk defect. Toen de digitale technologie steeg en er krachtige handapparatuur beschikbaar was, zag de heer Henderson de mogelijkheid om de manier waarop de bouwsector werkte radicaal te veranderen. Hij was ook getraind in computerprogrammering en strekte de grenzen van de technologie uit om een voorlopige mobiele applicatie te ontwikkelen om zijn werkefficiëntie te verbeteren, die de aandacht trok van zijn tegenhangers in de bouw en verder het conceptuele prototype van SnagR werd. SnagR werd officieel opgericht op 1 oktober 2008, met het eerste project gelanceerd met Kier Moss voor Sidney Stringer Academy in Coventry, Verenigd Koninkrijk. Sindsdien is SnagR uitgegroeid van een enige programmeur tot een heel ontwikkelteam, van één project tot meer dan 5.000 projecten wereldwijd, van het Verenigd Koninkrijk tot het opzetten van internationale kantoren over continenten. Met de overtuiging dat elk project uniek is, is SnagR ontworpen om in hoge mate aanpasbaar te zijn. Afgezien van constructie en infrastructuur, heeft deze generieke software in de loop der jaren ook industrieën aangetrokken zoals facility management, productie en scheepsbouw.